احکام دینیمذهبی

حکم آب گرداندن در دهان برای روزه داران

اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.

آب گرداندن در دهان برای روزه‎داران چه حکمی دارد؟

 

روزه داری و حکم آب گرداندن در دهان
روزه داری و حکم آب گرداندن در دهان

در پست فبل با احکام فرو بردن سر در آب آشنا شدیم .

در این پست قصد داریم با مسئله آب گردندن در دهان در زمان روزه داری آشنا شویم.

و نظرات و آرای مراجع بزرگوار تقلید را در این مورد بدانیم. و با مسائل اختصاصی مربوط به آب گرداندن (مزمزه کردن ) .

مزمزه کردن که مصدر چشیدن غذا و جز آن بمنظور دانستن میزان نمک و چاشنی و بو وطعم آن است،در دهان آشنا می شویم .

  آب گرداندن در دهان در زمان روزه داری: 

سؤالی که ممکن است برای روزه‎داران گرامی پیش بیاید،

این است که آیا آب گرداندن  فضای دهان برای نمناک کردن آن و گرفتن بوی بد دهان است.  محل اشکال است یا خیر؟

در ادامه بر اساس پاسخی که در کتاب استفتائات مقام معظم رهبری وجود دارد، به  این سؤال پاسخ خواهیم داد.

  • حکم آب گرداندن در دهان (غرغره کردن) براى روزه‎دار چیست؟

جواب: اگر هنگام غرغره کردن، آب از حلق به پایین برود، روزه باطل می‎شود.

 

  • اگر روزه دار آب را به قصد رفع عطش در دهان گردانده و بیرون بریزد به طورى که هیچ مقدارى از آب پایین نرود چه حکمى دارد؟

جواب: در فرض سؤال اشکال ندارد.

 

  • آیا بعد از آب گرداندن در دهان ـ چه براى وضو و چه غیرآن ـ در حال روزه ماه رمضان واجب است روزه دار سه مرتبه آب دهانش را بیرون بریزد؟

جواب: چنین کارى واجب نیست. آنچه واجب است خارج کردن آب از دهان است.

و اگر یقین پیدا کرده که آب خارج شده چیز دیگرى بر او واجب نیست.

 

فتوای مراجع در مورد  آب گرداندن در دهان (مزمزه کردن)  برای فرد روزه دار:

 

مسأله 1690: مزمزه زیاد برای روزه دار مکروه است و اگر بعد از مزمزه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.

 

  • آیت الله مکارم شیرازی :

و بعد از مزمزه باید آب خارجی را از دهان بیرون بریزد. و بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیندازد.

 

  • آیت الله بهجت:

مسأله مزمزه کردن، یعنی آب در دهان گردانیدن برای روزه دار جایز است.

حتی اگر برای غیر وضو، مثل خنک شدن باشد.

و بهتر است در غیر وضو این کار را انجام ندهد. و مستحب است بعد از مزمزه سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.

ولی اگر برای غیر وضوی واجب و غیر مداوا مزمزه یا استنشاق کرد، و بدون اختیار آب در حلق او فرو رفت، بنا بر احتیاط واجب باید قضای این روزه را بگیرد.

مسأله 1691: اگر انسان بداند  که به واسطه مزمزه بی اختیار یا از روی فراموشی آب وارد گلویش می شود ، نباید مزمزه کند.

 

  • گلپایگانی، صافیی :

ایمن نباشد.

 

  • مکارم شیرازی :

بی اختیار آب وارد گلویش می شود..

 

  • آیت الله بهجت :

رجوع کنید به ذیل مسأله 1690.

 

  • آیت الله سیستانی :

اگر انسان بداند که به واسطه مزمزه بی اختیار یا از روی فراموشی آب وارد گلویش می شود، نباید مزمزه کند،

و اگر در این صورت مزمزه کرد ولی آب فرو نرفت بنا بر احتیاط واجب قضا لازم است.

 

روزه داری و حکم آب گرداندن در دهان
روزه داری و حکم آب گرداندن در دهان

مسائل اختصاصی آب گرداندن در دهان 

 

  • آیت الله بهجت:

مسأله 1347 : اگر روزه دار برای درمان غیر ضروری در بینی یا گوش دارو بریزد ، یا سرمه بکشد. اگر نداند که دارو به حلق می رسد .

ولی اتفاقاً از این مجاری به حلق رسید و پائین رفت.بنا بر احتیاط واجب باید قضای روزه را بگیرد.

اما اگر بداند که به حلق می رسد، بنا بر اظهر روزه باطل و قضای آن واجب است.

مسأله 1348: مسواک کردن برای روزه دار، مانندآب گرداندن در دهان جایز و بلکه مستحب است.

ولی اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره در دهان وارد کند، نگذارد آب آن داخل حلق شود.

ولی اگر آب مسواک به قدری کم باشد که در آب دهان مستهلک می شود، مانعی ندارد.

 

 اگر غیر آب چیز دیگری را در دهان ببرد

مسأله 1689: اگر غیر آب چیز دیگری را در دهان ببرد و بی اختیار فرو دهد .

یا آب داخل بینی کند و بی اختیار فرو دهد. قضا بر او واجب نیست.

این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست.

 

  • آیت الله مکارم:

هر گاه چیز دیگری غیر مایعات را در دهان ببرد.

 

در چند صورت فقط قضای روزه بر انسان واجب است

مسأله 1688 :در چند صورت  فقط قضای روزه بر انسان واجب است  و کفاره واجب نیست.

آن که برای خنک شدن، یا بی جهت مزمزه کند  یعنی آب در دهان بگرداند و بی اختیار فرو دهد .

ولی اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد، یا برای وضو مزمزه کند  و بی اختیار فرو دهد، قضا بر او واجب نیست.

 

  • آیت الله سیستانی :

در چند مورد غیر از مواردی که قبلًا به آنها اشاره شد.

 

  • آیت الله مکارم شیرازی :

لازم است.

 

  • آیت الله سیستانی :

آن که از جهت تشنگی مزمزه کند.

 

  • آیات عظام خوئی ،تبریزی و زنجانی :

و هم چنین است ، بنا بر احتیاط واجب اگر مزمزه برای وضوی غیر نماز واجب باشد.

 

  • گلپایگانی، صافی:

آن که برای خنک شدن، مزمزه کند ، یعنی آب در دهان بگرداند و بی اختیار فرو دهد. و اگر بی جهت مزمزه کند و فرو دهد. احتیاط لازم قضا است.

 

  • آیات عظام خوئی ،تبریزی ،زنجانی :

برای وضوی نماز واجب مزمزه کند.

 

  • آیت الله سیستانی :

برای غیر ، جهت تشنگی مثل مواردی که مزمزه در آن جاها مستحب است مانند وضو مزمزه کند.

 

  • آیت االه مکارم شیرازی :

هر گاه برای خنک شدن، یا بدون هدف، آب در دهان بگرداند و بی اختیار فرو بدهد باید قضا کند.

اما اگر فراموش کرده که روزه است و آب را فرو برد قضا ندارد. هم چنین اگر برای وضو آب در دهان کند و بی اختیار فرو دهد قضا بر او واجب نیست.

 

 

منبع :بیتوته

گردآوری :نماگرد

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا