احکام دینیمذهبی

احکام استفراغ کردن عمدی در حال روزه د اری

اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.

حکم استفراغ عمدی در حالت روزه داری 

 

احکام استفراغ عمدی در حال روزه
احکام استفراغ عمدی در حال روزه

در مباحث قبلی در بخش احکام سایت نماگرد  در مورد سر فرو بردن در زیر آب و آب گرداندن دهان دردر حال روزه داری و مسائل مربوط به این دو مبحث آشنا شدیم .

حال در اینجا می خواهیم به مبحثی دیگر در مورد احکام روزه بپردازیم .و با فتواهای مراجع عظام در این مورد که استفراغ عمدی در حال روزه داری و…آشنا شویم

 

احکام استفراغ کردن عمدی(قی کردن )در زمان روزه داری 

 

فتوای  مقام معظم رهبری:

هرگاه روزه‌‌ دار عمداً قَى کند .اگر چه به‌واسطه‌ ى بیمارى و مانند آن ناچار به این کار باشد، روزه‌اش باطل مى‌‌شود .

ولى اگر سهواً یا بى‌اختیار قى کند اشکال ندارد.

اگر در هنگام آروغ زدن چیزى در دهانش بیاید باید آن را بیرون بریزد .و اگر بى‌اختیار فرو رود روزه‌اش صحیح است.

 

  • اگر روزه‌دار به جهت حالت تهوّع، قَى کند؛ روزه‌‏اش چه حکمى‌ دارد؟

اگر بى‌اختیار باشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر از روى عمد باشد، روزه را باطل مى‌‏کند.

 

  • آیا استفراغ  کردن عمدى موجب کفّاره است؟

قَى موجب کفّاره است

 

آیت الله مکارم شیرازی:

 

قى کردن از روى عمد روزه را باطل مى کند. هرچند براى نجات از مسمومیّت و درمان بیمارى و مانند آن باشد.

ولى قى کردن بدون اختیار یا از روى سهو روزه را باطل نمى کند.

اگر فردی به طور عمد در ماه رمضان قی کند.(مانند فرو بردن انگشت در دهان) و موجب باطل شدن روزه شود.

 

  • آیا فرد باید کفاره آن روز را بپردازد یا نه فقط قضا کافیست؟

اگر عمداً باشد علاوه بر قضا کفاره هم دارد.

 

فتوای دیگر مراجع در مورد استفراغ کردن عمدی 

 آیت الله سیستانی

هرگاه روزه‏ دار عمداً قی (استفراغ) کند.هرچند به دلیل مرض یا برای نجات از مسمومیت و مانند آن ناچار به این کار باشد، روزه‏اش باطل می‌شود .

ولی اگر سهواً یا بی‌‌اختیار قی کند، اشکال ندارد.

اگر فرد در شب چیزی بخورد که می‌داند .به علّت خوردن آن، در روز، بی‌‌اختیار قی می‌کند، روزه‏اش صحیح است.

اگر روزه‏ دار بتواند از قی کردن خودداری کند. چنانچه خود به خود انجام شده است .

به گونه‌‌ای که عرفاً نگویند فرد، خودش را وادار به قی کردن نموده لازم نیست .

از آن جلوگیری کند و روزه‏اش صحیح می‌باشد.

 

 

 آیت الله صافی گلپایگانی

هر گاه روزه‎دار عمداً استفراغ  کند. اگر چه به واسطه مرض و مانند آن ناچار باشد. روزه‎اش باطل می‎شود، ولی اگر سهواً یا بی‎اختیار قی کند، اشکال ندارد.

اگر در شب چیزی بخورد که می‎داند به واسطه خوردن آن، در روز بی‎اختیار قی می‎کند. احتیاط واجب آن است که روزه آن روز را قضا نماید.

اگر روزه‎دار بتواند از استفراغ کردن خودداری کند. چنان‌چه برای او ضرر و مشقت نداشته باشد، باید خودداری نماید.

اگر مگس در گلوی روزه‎دار برود. چنان‌چه ممکن باشد، باید آن را بیرون آورد و روزه‎اش باطل نمی‎شود.

ولی اگر بداند که به واسطه بیرون‌آوردن آن، قی می‎کند واجب نیست

بیرون‌آوردن و روزه‎اش صحیح است.

 

فتوای  مراجع عظام در مورد استفراغ کردن عمدی (قی کردن )

مسأله 1646- هرگاه روزه دار عمداً استفراغ  کند – اگر چه بواسطه مرض و مانند آن ناچار باشد.

روزه اش باطل می شود. ولی اگر سهواً یا بی اختیار قی کند اشکال ندارد..

  •  سبحانی: و برای رفع مسمومیت…
  •  مظاهری: ولی کفّاره ندارد و قضای تنها کافی است .اما اگر جهلا یا سهوا یا بی اختیار استفراغ  کند روزه اش باطل نمی شود.
  •  بهجت: ولی نباید آن را عمداً فرو ببرد.

 

  • مکارم:

مسأله استفراغ کردن از روی عمد روزه راباطل می کند. هر چند برای نجات از مسمومیت و درمان بیماری و مانند آن باشد .

ولی قی کردن بدون اختیار یا از روی سهو روزه را باطل نمی کند.

 

 

احکام استفراغ عمدی در حال روزه
احکام استفراغ عمدی ذر حال روزه

 

 

احکام استفراغ کردن بواسطه خوردن غذای در شب 

مسأله 1647- اگر در شب چیزی بخورد که می داند بواسطه خوردن آن، در روز بی اختیاراستفراغ  می کند احتیاط واجب آن است که روزه آن روز را قضا نماید1.

  • این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست
  • مکارم شیرازی: روزه باطل نمی شود ولی احتیاط مستحب این است که چنین کاری نکند و اگر کرد، روزه را قضا نماید.

 

  • وحیدی: روزه اش باطل نمی شود و احتیاط مستحب آن است که روزه آن روز را قضا نماید.

 

  • فاضل لنکرانی : به احتیاط واجب روزه او باطل می شود.

 

  • زنجانی، سیستانی: روزه اش صحیح است (زنجانی: ولی احتیاط مستحب آن است که روزه آن روز را قضا نماید).

 

  • مظاهری: خوب است اگر در روز قی می کند روزه آن روز را قضا نماید.

 

احکام خوداری از استفراغ کردن 

 

مسأله 1648- اگر روزه دار بتواند ازاستفراغ  کردن خودداری کند چنانچه برای او ضرر و مشقّت نداشته باشد ، باید خودداری نماید.

 

  •  سیستانی: اگر به طبع خود حادث شده است لازم نیست از آن جلوگیری کند.

 

  • زنجانی: مسأله- اگر مقدمات استفراغ  کردن برای روزه دار ، بی اختیار حاصل شود لازم نیست .از قی کردن خودداری کند .

 

  • ولی چنانچه برای او ضرر یا مشقّت شدید نداشته باشد .بنابراحتیاط مستحب ازآن خودداری کند.

 

  • مکارمشیرازی : مسأله- واجب نیست روزه دار با فشار آوردن به خود، از قی کردن خودداری کند،

ولی اگر ضرر یا مشقّتی نداشته باشد بهتر است جلوگیری کند.

 

  • سبحانی: مسأله- اگر موجبات قی کردن غیر اختیاری فراهم شود خودداری از آن لازم نیست .

 

فتوای بیرون آوردن شی یا حشره از گلو به واسطه استفراغ کردن در حال روزه داری 

مسأله 1649- اگر مگس درگلوی روزه دار برود، چنانچه به قدری پایین رود که به فرو بردن آن خوردن نمی گویند،

لازم نیست آن را بیرون آورد و روزه او صحیح است .

اگر به این مقدار پایین نرود، باید آن را بیرون آوردو اگر چه موجب شود که قی کند.

و روزه اش باطل شود و چنانچه فرو برد روزه اش باطل می شود و بنابراحتیاط واجب باید کفّاره جمع بدهد.

 

  • فاضل لنکرانی : و بیرون آوردن آن ممکن باشد باید آن را بیرون آورد و اگر باعث قی کردن شود روزه او باطل می شود.

 

  • نوری همدانی : و بداند که بواسطه بیرون آوردن آن قی می کند واجب نیست بیرون آوردن و روزه اش صحیح است.

 

  •  سبحانی: و چنانچه فرو برد روزه اش باطل می شود و باید کفّاره هم بدهد.

 

  •  سیستانی:

مگر درصورتی که استفراغ  کردن برای او ضرر یا مشقّت زیادی داشته باشد، و چنانچه آن را قی نکند .و فرو برد روزه اش باطل می شود.

و اگر آن را با قی کردن خارج کند .نیز روزه اش باطل می شود.

 

  • گلپایگانی، خوئی، صافی، تبریزی:

چنانچه ممکن باشد باید آن را بیرون آورد. و روزه اش باطل نمی شود .ولی اگر بداند که بواسطه بیرون آوردن آن، قی می کند.

واجب نیست بیرون آورد و روزه اش صحیح است.

منبع :بیتوته

گردآوری :نماگرد

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا