احکام دینیمذهبی

حکم کسی که عمدا ترتیب نماز را برهم بزند چیست ؟

اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.

فتوای مراجع در مورد کسی که عمدا ترتیب نماز را برهم میزند چیست ؟

 

ترتیب نماز
ترتیب نماز

 

درسایت نماگرد در  دسته مذهبی بخش احکام دینی می توان پستهای مربوط به احکام نماز وروزه را مشاهده کرد

ترتیب نماز یعنی ارکان نماز را پست سرهم و پی در پی انجام دهیم آگر از روی عمد ترتیب نماز را بر همم بزنیم .نماز باطل است .

 

انجام دادن ارکان نماز پست سر هم به چه معناست ؟

نمازگزار باید ترتیب و پیوستگی نماز را رعایت کند؛‌ بنابر این باید کارهای نمازمانند:

رکوع و سجود و تشهد – را پشت سر هم به جا آوردو چیزهایی را که در نماز می خواند،

به طور معمول پشت سر هم بخواندواگر کارهای نماز به گونه انجام دهد که در عرف نباشد

و مردم  نگویند: نماز می خواند،در اینصورت نمازش باطل است.

نکته: طولانی شدن رکوع و سجود و خواندن سوره های بزرگ، ترتیب  را به هم نمی زند؛

بلکه در روایات به طول دادن سجده توصیه نیز شده است؛

ولی اگر باعث شود قسمتی از نماز به خارج وقت بیفتد، جایز نیست.

 

احکام به هم زدن ترتیب نماز از روی عمد چیست ؟

اگر کسی عمداً ترتیب نماز را به هم بزند، مثلًا سوره را پیش از حمد بخواند،

یا سجود را پیش از رکوع به جا آورد، نماز باطل می شود ؟

آیت الله بهجت:

بنا بر احتیاط باطل است.

آیات عظام گلپایگانی، صافی:

مسأله اگر عمداً ترتیب نماز را به هم بزند و جزئی را که رکن نیست جلوتر به جا آورد

مثلًا سوره را پیش از حمد بخواند احتیاط واجب آن است که بعد از حمد سوره را دوباره بخواند و نماز را تمام کند

و اعاده نماید ولی اگر به همان سوره که پیش از حمد خوانده اکتفا کند یا آن که جزئی را که رکن است

به غیر ترتیب به جا آورد و یا یک سجده را پیش از رکوع به جا آورد نماز باطل می شود.

آیت الله زنجانی:

مسأله اگر عمداً ترتیب نماز را بهم بزند نمازش باطل می شود؛ چه در مورد اجزاء واجب باشد،

مثلًا سجود را پیش از رکوع به جا آورد، چه در مورد اجزاء مستحب باشد،

مثلًا سوره را پیش از حمد بخواند یا قنوت را پیش از سوره بخواند.

آیت الله مکارمشیرازی :

مسأله نمازگزار باید کارهای نماز را به ترتیبی که در مسائل گذشته گفته شد، انجام دهد

و اگر عمداً بر خلاف آن انجام دهد مثلًا سجود را قبل از رکوع، یا تشهّد را قبل از سجده انجام دهد نمازش باطل است

و اگر از روی فراموشی باشد باید تا داخل رکن بعد نشده برگردد و انجام دهد، به طوری که ترتیب حاصل شود

و اگر وارد رکن بعد شده نمازش صحیح است مگر آن که جزء فراموش شده از ارکان نماز باشد

مثل این که رکوع را فراموش کند تا وارد سجده دوّم شود که در این صورت نمازش باطل است.

 

ترتیب نماز
ترتیب نماز

فاصله انداختن بین ارکان نماز چه حکمی دارد؟

مسأله 1114 :

انسان باید نماز را با موالات بخواند، یعنی کارهای نماز مانند رکوع و سجود و تشهد را پشت سر هم به جا آورد

و چیزهایی را که در نماز می خواند به طوری که معمول است پشت سر هم بخواند و

اگر به قدری بین آنها فاصله بیندازدکه نگویند نماز می خواند، نمازش باطل است .

آیت الله زنجانی:

و اگرترتیب را رعایت نکند نمازش بنا بر احتیاط واجب باطل است..

آیت الله مکارم شیرازی:

مسأله نمازگزار باید ترتیب  را رعایت کند، یعنی در میان کارهای نماز،

مانند رکوع و سجود و تشهّد آن قدر فاصله نیندازدکه از صورت نماز خارج شود

و گر نه نمازش باطل است خواه عمداً باشد یا از روی سهو.

 

آیا طول دادن رکوع و سجود ترتیب نماز را به هم میریزد ؟

مسأله 1116:طول دادن رکوع و سجود و خواندن سوره های بزرگ، موالات را به هم نمی زند .

آیت الله بهجت:

مگر آن قدر طول بدهد که وقت نماز فوت شود، مثل عمداً خواندن سوره بزرگ در نماز صبح.

 

ترتیب نماز
ترتیب نماز

 

حکم فاصله انداختن بین کلمات و حرفهای نماز چیست ؟

اگر در نماز سهواً بین حرفها یا کلمات فاصله بیندازد:
مسأله 1115 اگر در نماز سهواً بین حرفها یا کلمات فاصله بیندازد و فاصله به قدری نباشد که صورت نماز از بین برود

چنانچه مشغول رکن بعد نشده باشد، باید آن حرفها یا کلمات را به طور معمول بخواند و

اگر مشغول رکن بعد شده باشد، نمازش صحیح است .

آیات عظام فاضل، نوری:

اگر در نماز عمداً بین حرفها یا کلمات فاصله بیندازد و فاصله به قدری نباشد

که صورت نماز از بین برود (فاضل: نمازش باطل نمی شود نوری: بنا بر احتیاط واجب نمازش باطل می شود) و اگر سهواً باشد..

آیت الله زنجانی:

مسأله انسان در نماز نباید بین حروف یا کلمات فاصله بیندازد به طوری که صورت قرائت یا ذکر از بین برود

و اگر عمداً به قدری فاصله بیندازد که نگویند که قرائت یا ذکر می خواند نمازش باطل است و اگر سهواً فاصله بیندازد

و فاصله به قدری نباشد که صورت نماز از بین برود، چنانچه مشغول رکن بعد نشده باشد باید آن کلمات را به طور معمول بخواند،

و در صورتی که چیز واجبی بعد از آن خوانده شده لازم است تکرار نماید، و اگر مشغول رکن بعد شده باشد،

نمازش را ادامه داده و صحیح است.

آیت الله مکارمشیرازی :

مسأله اگر در میان حرفها یا کلمات قرائت یا کلمات ذکر و تشهّد سهواً فاصله بیندازد

که صورت قرائت و کلمات از بین برود،ولی صورت نماز از بین نرود باید برگردد و به طور صحیح بخواند،

مگر آن که وارد رکن بعد شده باشد که نمازش صحیح است و بازگشت ندارد.

 

 

منبع :بیتوته

گرد آوری: نماگرد

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا