زندگینامه محمد حسین تهرانی (لاله زاری )

 

زندگینامه علامه تهرانی

زندگینامه علامه تهرانی

سید محمد حسین لاله زاری معروف به تهرانی از شاگردان اساتید به نام دوران خود بودند .وی در جریان انقلاب از امام خمینی حمایت کردند .و مسئله حجاب و نماز جمعه را به امام پیشنهاد دادند.

 

تولد، علامه تهرانی 

سید محمدحسین لاله زاری فرزند سید محمدصادق از شاگردان میرزا محمدتقی شیرازی است. او از ناحیه پدر از نوادگان محمدباقر مجلسی و از ناحیه مادر نسبش به ملامهدی نراقی می‌رسد. محمدحسین تهرانی در24محرّم سال 1345ق در تهران به دنیا آمد. تحصیلات حوزی خود را در مشهد آغاز و در قم و سپس نجف به پایان برد. در سال 1377ق به تهران بازگشت و در مسجد قائم خیابان سعدی این شهر به تبلیغ مشغول شد. در سال 1400ق به درخواست استادش سید هاشم حداد به مشهد رفت و تا پایان عمر در آنجا ساکن شد. تهرانی شنبه 9 صفر سال 1416ق در مشهد درگذشت. آیت الله بهجت بر او نماز گذارد و در قسمت جنوب شرقی صحن انقلاب (عتیق) حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد. به مناسبت درگذشت وی پیام تسلیتی از سوی آیت الله خامنه ای صادر شد در 22 آذر 1392ش مراسم بیتسمین سالگرد درگذشت او در مشهد برگزار شد

 

فعالیت اجتماعی- سیاسی علامه تهرانی

تهرانی در جریان انقلاب اسلامی ایران، از امام خمینی حمایت می‌کرد. او پس از انقلاب اسلامی، در شکل‌گیری قانون اساسی و پیش نویس آن بر حاکمیت اسلام و محوریت ولایت فقیه تأکید و جهت تصویب آن در مجلس خبرگان قانون اساسی تلاش نمود.

وی در مواردی ملاقات‌های خصوصی با امام خمینی داشت ولی بیشتر نظرات و پیشنهادهای خود را توسط شهید مطهری که از دوستان وی بود به امام خمینی می‌رساند. از جمله پیشنهادهای وی در زمینه مسئله حجاب و نماز جمعه بوده است. گفته شده است هنگام شهادت شهید مطهری در جیب قبای او یاداشتی از علامه تهرانی در زمینه حجاب وجود داشته است.

تأسیس مؤسسه ترجمه و نشر علوم و معارف اسلام برای ترجمه و نشر آثار خود از فعالیت‌های اجتماعی وی است.این مرکز با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نسخه دیجیتالی آثار علامه تهرانی را با عنوان دوره علوم و معارف اسلام منتشر کرده است در این نرم افزار متن 54 کتاب، از آثار وی در موضوعاتی چون:امام حسین(ع)، امامت، تفسیر، توحید، جمعیت، حکومت اسلام، خداشناسی، عرفان، فقه، قانون اساسی، قرآن، گاه‌شماری اسلامی،‌ معاد، معرفت دینی و ولایت فقیه گردآوری شده است.

 

اقامت در قم علامه تهرانی 

وی از همان سالهای اول به جمع شاگردان علامه طباطبائی پیوست و در سطوح مختلف علمی و مجاهدات عملی در طی مدت 7سال از اساتید آنجا، بهره‌های علمی فراوانی برد و در همین مدت به درجه اجتهاد نائل آمد و از دیدگاه عرفانی نیز مراتب توحید و تجرد را درنوردید بطوریکه علامه طباطبایی بسیار به وی عشق می‌ورزید، اوج این علاقه قلبی در پاسخ نامه علامه طباطبایی به وی که در خصوص هجرت به نجف استجازه کرده بودند منعکس شده است

 

هجرت به نجف علامه تهرانی

وی برای تکمیل تحصیلات و علوم دینی در آغاز سن 27 سالگی به عراق رفت و در نجف ساکن شد. در آنجا از محضر علما و فقهای بزرگ نجف کسب فیض کرد و به کسب درجه اجتهاد از اساتید خود نائل آمد. ودر مسائل عرفانی وسلوکی بنا به توصیه علامه طباطبائی در ابتدا با شیخ عباس قوچانی (وصی قاضی طباطبائی) آشنا و در مسائل سلوکی و عرفانی حشر و نشر پیدا کرد و بعد به خدمت سید جمال الدین گلپایگانی و شیخ محمدجواد انصاری رسید. سرانجام وی به حضور سید هاشم موسوی حداد (از شاگردان سیدعلی قاضی طباطبائی) رسید و فصل نوینی را در زندگی توحیدی و عرفانی وی پدید آمد.

 

بازگشت به تهران علامه تهرانی 

وی بسال 1377 هـ ق، در سن33سالگی بعد از رسیدن به اجتهاد به جهت ترویج شعائر دینی، بنا به دستور محمدجواد انصاری همدانی، به طهران بازگشت و به عنوان امام جماعت در مسجد قائم مشغول وعظ و ارشاد مردم و اقامه نماز شد.

زندگینامه علامه تهرانی

زندگینامه علامه تهرانی

 

فعالیت علمی علامه تهرانی 

تهرانی تحصیلات کلاسیک خود را در مشهد در رشته مکانیک و ماشین سازی به پایان برد. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه، در سال1364ق وارد حوزه علمیه شد و به دست آیت الله میرزا محمد تهرانی صاحب مستدرک البحار، در مشهد، مُعَمَّم شد. سپس در همان سال (1346ق)، به قم رفت و در مدرسه حجتیه مشغول تحصیل گردید و در جمع شاگردان علامه طباطبائی در دروس حکمت، تفسیر و عرفان قرار گرفت. وی در قم عالمان دیگری مانند شیخ عبدالجواد سدهی، سید رضا بهاءالدینی، مرتضی حائری یزدی، سید محمد داماد، سید محمد حجت کوه کمره‌ای و آقا حسین بروجردی بهره برد. و به پیشنهاد علامه طباطبایی در1371ق به نجف رفت. وی در آنجا در دروس فقه و اصول آیت الله شیخ حسین حلی حاضر شد. علامه تهرانی بنا به سفارش علامه طباطبائی با شیخ عباس قوچانی (وصی سید علی قاضی طباطبایی) آشنا شد

 

استادان علامه تهرانی

سید ابوالقاسم خوئی
سید محمود شاهرودی
آقا بزرگ تهرانی
سید جمال‌الدین گلپایگانی
محمدجواد انصاری همدانی
سید هاشم موسوی حداد از شاگردان سید علی قاضی طباطبایی
آراء و نظریات
مخالفت با طرح کاهش جمعیت و شعار فرزند کمتر زندگی بهتر؛ وی در این زمینه کتابی با عنوان کاهش جمعیت ضربه‌ای سهمگین بر پیکر مسلمین تألیف کرد.
حرمت اقامت مسلمانان در بلاد کفر.
وجوب عینی نماز جمعه در زمان غیبت

 

آثار علامه تهرانی 

نرم افزار دوره علوم و معارف اسلام
الله شناسی (سه جلد)
امام شناسی (هجده جلد)
معادشناسی (ده جلد)
نور ملکوت قرآن (چهار جلد)
مهرتابان
روح مجرّد
رساله بَدیعه
رساله نوین
انوار الملکوت
نور ملکوت قرآن
توحید علمی و عینی
رساله حول مساله رویه الهلال
ولایت فقیه در حکومت اسلام
رساله سیر و سلوک منسوب به بحرالعلوم
وظیفه? فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام
رساله لبُّ اللُباب در سیر و سلوک اُولی الالباب
رساله نکاحیه(کاهش جمعیت ضربه‌ای سهمگین بر پیکر مسلمین)
نگرشی بر مقاله بسط و قبض تئوریک شریعت
نامه پیش نویس قانون اساسی
لمعات الحسین
هدیه غدیریه؛ دو نامه سیاه و سپید
کتاب جهاد
قضاء
رویت هلال در شهر رمضان
سرالفتوح نظر بر پرواز روح
تفسیر آیه: الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَآءِ
برخی از نوشته‌های وی مانند کتاب نخستین قربانی در مورد حضرت زهرا(س)، وظیفه فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام و جلدهای18,17,16مام شناسی اجازه چاپ دریافت نکرد.

سید هاشم حداد و علامه تهرانی
در نرم افزار آوای ملکوت شماری از سخنرانی‌های علامه تهرانی با عناوین مواعظ اخلاقی، مبانی سیر و سلوک الی الله، تفسیر آیه نور، شرح حدیث عنوان بصری، شرح دعای ابوحمزه ثمالی و… گرد آمده است

 

درگذشت علامه تهرانی

علامه طهرانی، روز 71تیر 1374 (9صفر 1416) در مشهد درگذشت. مدفن وی در قسمت جنوب شرقی صحن انقلاب (عتیق) در آستانه کفشداری می‌باشد.

 

دیدگاه وی در مورد فردوسی

در کتاب معروف خود نور ملکوت قرآن می‌نویسد:فردوسی با شاهنامه افسانه‌ای خود که کتاب شعر (یعنی تخیلات و پندارهای شاعرانه) است خواست باطلی را در مقابل قرآن علم کند و موهومی را در برابر یقین بر سر پا دارد. خداوند وی را به سزای خودش در دنیا رسانید، و از عاقبتش در آخرت خبر نداریم. وی همچنین در پی اجرای سیاستهای کاهش جمعیت در دهه هفتاد مقطعی درس خود را تعطیل وتدوین کتاب کاهش جمعیت ضربه‌ای سهمگین بر پیکر مسلمین پرداخت او در این کتاب بحث کاهش جمعیت را نقشه استعمار برای مسلمانان دانست

 

منبع :ویکی

گردآوری :نماگرد

 

 

 

نظرات شما پس از بررسی و تایید مدیر نمایش داده می شود.

کلیه حقوق برای وب سایت نماگرد محفوظ می باشد و کپی فقط با ذکر لینک پست مجاز است.