احکام دینیمذهبی

نظر مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن مصنوعی

اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.

احکام شرعی کاشت ناخن از نظر مراجع تقلید

نظر مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن مصنوعی
نظر مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن مصنوعی

چون انسان فطرتا زیبایی و زیبا بودن را دوست دارد.برای رسیدن به آن تلاش های مستمر دارد .امروزه کاشت ناخن  و خالکوبی تاتو و کاشت مژهدر بین بانوان گرامی رواج چشمگیری پیدا کرده است .برای کاشت ناخن جرمی فاقد رشد را به وسیله موادی بر روی ناخن طبیعب قرار می دهند و خود این مانع رسیدن آب به ناخن می شود  .در صورتی که برای گرفتن غسل و وضو آب باید به همه بدن  برسد . که با کاشت ناخن با مشکل مواجه می شوند .در این راستا نظر مراجع تقلید را در این زمینه جویا شده ایم که در ادامه مطلب میتوان با این نظرات آشنا شد .

 

حکم شرعی کاشت ناخن

همانطور که شما هم یم دانید اخیراً برخی آرایشگران خانم برای جلب مشتری و کسب درآمد بیشتر، به تبلیغ و بازارگرمی برای کاشت ناخن می پردازند و بیان می کنند .

که از دیدگاه فلان مرجع تقلید، ناخن کاشته شده هیچ خللی برای انجام واجبات شرعی مانند غسل و وضو ایجاد نمی کند.

این مسئله حتی در برخی بروشورهای تبلیغاتی آرایشگری نیز به چشم می خورد.

 

نظر مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن مصنوعی
نظر مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن مصنوعی

کاشت ناخن و احکام مربوط به آن

ضمناً با توجه به اینکه پاسخ های ذیل بر اساس فتواها و استفتائات مراجع عظام تقلید است، امکان دارد مشتمل بر اصطلاحات فقهی و تخصصی باشد.

برخی از این اصطلاحات به همراه توضیح روان آن به شرح زیر است:

الف) عُسر و حَرَج:مشقت و سختی غیر قابل تحمل

ب) وضوی جبیره:کشیدن دست خیس بر پارچه یا پوششی که بر روی عضو قرار داده شده است.

ج) احتیاط واجب:مواردی که فرد می تواند به همین نظر عمل کرده و یا به فتوای مرجع دیگری که اعلم هست عمل کند.

 

کاشت ناخن برای خانم ها چه حکمی دارد؟

طبق نظر همه مراجع کاشتن ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد اشکال ندارد اما در صورتی که قابل برداشت نباشد همه مراجع – به جز آیت الله خامنه ای که این عمل را به خودی خود، بدون اشکال می داند- جایز نمی دانند.

نظر مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن مصنوعی
نظر مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن مصنوعی

 

امام خمینی (ره)

آیا می شود با ناخن کاشته شده نماز خواند؟

پاسخ:نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد.

بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست.

حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود.

 

حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدّس سرّه):
شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد.
در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند.

 

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه):
کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار (کاشت ناخن) کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به ‌صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

 

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدّظلّه):

غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.

 

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدّظلّه):
کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه):
کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است.

 

 

نظر مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن مصنوعی
نظر مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن مصنوعی

 

 

آیت الله سبحانی:
نمی دانستم که کاشت ناخن مصنوعی مانعی برای وضو و غسل است، اکنون برداشتن آن ناخن تا مدتی امکان پذیر نیست وظیفه ام نسبت به نماز چیست؟
به همان حالت وضو بگیرد و غسل کند نمازها را بخواند و بعداً قضا کند.

 

آیت الله نوری همدانی:
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.

 

آیت الله صافی گلپایگانی:
چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.

 

آیت الله هادوی تهرانی:
اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است.

 

آیت‌الله شبیری زنجانی
پرسش: حکم وضو و غسل برای کسانی که ناخن می کارند چگونه است؟ آیا زینت محسوب می شود؟
پاسخ: کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید شود، باید برای نماز تیمم نماید و بنابر احتیاط مستحب وضوی جبیره‌ای نیز بگیرد.

 

 آیت‌الله وحید خراسانی

پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟ آیا زینت محسوب می شود؟
پاسخ: اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج(سختی) است بنابر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره‌ای گرفته و هم تیمم نماید.(۱)

همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.

بنابر احتیاط واجب در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینب محسوب می شود.

و دیگر احکام دینی را می توانید در بخش احکام مذهبی سایت نماگرد مشاهده کنید .

نظر مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن مصنوعی
نظر مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن مصنوعی

 

 در توضیح این استفتائات به چند نکته اشاره می‌شود:

۱ـ منظور از عبارت «فی‌نفسه»، معنای «به خودی خود» بوده و مقصود این است، که اصل کاشت ناخن ممنوعیت شرعی ندارد.

۲ـ از آن جا طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، هنگام وضو و غسل، رساندن آب به همه قسمت‌های بدن، لازم است و هیچ عضوی (حتی ناخن) مستثنی نشده است، لذا هر چیزی که مانع از رسیدن آب به اعضای بدن شود، باید قبل از غسل و وضو برطرف شود در غیر این صورت وضو و غسل باطل است.

۳ـ اگر مانعی در بدن وجود داشته باشد، که قابل برداشتن باشد (مانند لاک، چسب، قیر و …) باید قبل از وضو و غسل برطرف شود.

۴ـ اگر برداشتن مانع غیر ممکن باشد و یا مشقت و سختی زیادی داشته باشد که معمولاً قابل تحمل نیست، مطابق با نظر اکثر مراجع، غسل و وضو بصورت جبیره انجام می‌شود، ولی شخص نباید عمداً برای خودش چنین جبیره‌ای ایجاد کند.

۵ـ در موضوع کاشت ناخن با توجه به اینکه در حال حاضر، برداشتن ناخن به راحتی امکان‌پذیر است، مسئله جبیره منتفی است؛ لذا افرادی که اقدام به این کار کرده‌اند، باید ناخن‌ها را ولو با صرف هزینه‌ای، برداشته و به صورت معمول وضو و غسل را به جا آورند.

۵ـ در فاصله زمانی که شخص اقدام به برداشت ناخن می‌کند، وضو و غسل به صورت جبیره (و در مواردی همراه با تیمم) انجام می‌شود.

۶ـ تمامی احکام بیان شده فوق برای وضو و غسل، از آن جهت دارای اهمیت است که مقدمه واجب نماز است و اگر کسی وضو و یا غسلش صحیح نباشد نمازش باطل می‌شود.

 

منبع :نمناک

گردآوری :نماگرد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا